Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
0006870600   Formació en ESS i cooperativisme per a docents (Barcelonès Nord)
2021-2022   Curs. Prof. Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior
  
   1/7/2022 - 7/7/2022 (20 hores) de 9:00h a 13:00h
   INS La Pineda
   c. de la Batlloria, s/n (Badalona) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei d'Ordenació de la Formació Professional Inicial
  
   Formació presencial
  
Accessos   Veure Plànol
  
Descripció i   Metodologia:   L’Economia Social i Solidària (ESS) és un moviment social que es pot enquadrar dins de les anomenades “economies transformadores” i, d’entre les diferents pràctiques que comprèn, la més important és l’economia cooperativa.

L’enfocament de l’ESS és pràcticament invisible en el món educatiu perquè la conceptualització de l’economia i l’emprenedoria que trobem en el currículum vigent es fa des dels principis i valors del neoliberalisme, ometent qualsevol alternativa al mateix.

Des dels Ateneus Cooperatius volem dotar a les professionals dels centres educatius de coneixements, eines i recursos per donar contingut curricular i discurs pedagògic des de la praxi docent, impulsant un canvi de paradigma, una nova mirada educativa, crítica i plural per ajudar-los a fer de l’educació econòmica una acció transformadora del sistema social avui hegemònic, que presenta com a errors o disfuncions el que són elements estructurals del seu disseny, la desigualtat i la injustícia.

Aquesta activitat es durà a terme en català.
  
Objectius   -Donar a conèixer i aprofundir en el coneixement de l'Economia Social i Solidària i el Cooperativisme, i com estan interrelacionades.
● Aportar metodologies pedagògiques més adequades per a treballar l'ESS i el cooperativisme a l'aula.
● Fomentar l’aprenentatge cooperatiu com a mètode didàctic que fomenta esperit crític, treball en equip, presa de decisions, coresponsabilitat i compromís, així com d’altres valors individuals i col·lectius.
● Donar les pautes per l'elaboració d'un pla de treball amb l'alumnat, principalment a Cicles Formatius i obert a altres etapes educatives.
● Vincular la programació didàctica amb la creació de projectes cooperatius.
● Compartir les experiències i vivències de les participants analitzant les mirades,
les perspectives i les metodologies aplicades en la seva aplicació a l’aula.
● Ajudar a resoldre dubtes en el disseny i desenvolupament de propostes educatives relacionades amb l’ESS i el cooperativisme.
  
Continguts   Es planteja la formació per ser realitzada en la seva totalitat, no es poden realitzar
mòduls per separat.
Mòdul 1 - Introducció a l’ESS i Economies Transformadores
PART TEÒRICA (1,5 hores) PART PRÀCTICA (3,5
hores)
0. Introducció. Què és l’economia
1.1 Economies transformadores
1.1.1 Context
1.1.2 Què són
1.1.3 Criteris i classificació
1.1.4 Economies col·laboratives/ Capitalisme de plataforma
1a. Vídeos
d’introducció a l’ESS i
debats
1b. El joc del
Procomú
1.1.5 Economia del bé comú (Verda i Circular)
1.1.6 Economia cooperativa
1.1.7 ESS (Economia feminista i de les cures, Economia
antiracista i decolonial, Economia ecosocial)
1.1.8 Economia comunitària/ Procomú
1.2 Què és l’ESS
1.2.1 Context històric
1.2.2 Fonaments, principis i valors
1.2.3 Perspectiva política i econòmica
1.3 Situació actual de l’ESS
1.3.1 L’ESS a Catalunya i al món
1.3.2 L’ESS a nivell local (municipal, comarcal, supracomarcal)
Mòdul 2 - Emprenedoria col·lectiva i social. Les cooperatives
PART TEÒRICA (1,5 hores) PART
PRÀCTICA (3,5
hores)
2.1 Què és el l’emprenedoria col·lectiva i social
● Definició dels conceptes
● Exemples d’emprenedoria col·lectiva i social
2.2 Què és una cooperativa? Característiques principals
● Principis i valors cooperatius
● Persones al centre / retorn social.
● La governança d’una cooperativa: Persones sòcies, Assemblea,
Consell Rector
● Tipologia de cooperatives: de treball associat, de consum, de
serveis, ...
● Funcionament econòmic: capital social, resultats i fons de reserva.
2.3 Les cooperatives en el territori: locals, Catalunya i món.
2a.
VilaESScoop
2b. Compartim
pis
Mòdul 3 - Crear un projecte cooperatiu i de l’ESS dins l’aula
M3. PART TEÒRICA (2 hores) M3. PART PRÀCTICA (8 hores)
3.1 Visió pedagògica i didàctica del
cooperativisme
3.2 Comparativa de model
3.3 Avaluació de continguts
3a. Presa de decisions
3b. Foment de la participació
3c. Rols i perfils dins l’equip
3d. InstaCoop
3e. Patriarcali Test / Reunions Rodones
3f. Simulació ABP
3g. Avaluació
  
Formador/a   Alexis Jiménez Ros / Salvador Almodis Cebrià
  
Avaluació   La valoració del curs es farà partint de dos ítems: l’assistència a les sessions i la participació en les dinàmiques i els espais de debat.
El sistema d’avaluació serà a la vegada una eina pràctica que s’utilitzarà en cada sessió també per part del professorat per avaluar el propi aprenentatge i les sessions.
Es dotarà la formació amb eines de valoració diverses: rúbrica, enquestes, valoració dels materials creats…
En finalitzar la formació es demana als participants que facin una valoració mitjançant una enquesta de satisfacció. Considerem que les valoracions registrades són importants tant per als docents participants, perquè els ajuda a concretar la seva percepció del compliment de les seves expectatives, com per a les formadores, perquè els ajuda a
corregir errors i millorar la formació en la següent edició del curs.
  
Requisits de  certificació   Assistència a un mínim del 80% de la durada de l'activitat.
  
E-mail   fpformacio@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   divendres   01/07/2022   0900   1300 
 Sessió 2   dilluns   04/07/2022   0900   1300 
 Sessió 3   dimarts   05/07/2022   0900   1300 
 Sessió 4   dimecres   06/07/2022   0900   1300 
 Sessió 5   dijous   07/07/2022   0900   1300 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent